Guideline för annonsering ombord

Välkommen ombord – här följer våra bästa råd och tips samt annat som är viktigt att tänka på vid framtagande av material. Vi erbjuder lång exponeringstid. Snittresan är allt från en till tre timmar – tid då resenären befinner sig i en unik sinnesstämning. Därför passar våra ytor mycket bra för dig som vill kommunicera längre, och med ett mer komplicerat budskap, än vad som är praxis för andra trafikmedia och utomhusformat.

Vad vill du berätta för SJs resenärer?
Annonsörer använder annonsering ombord av många olika anledningar:
• Skapa kännedom om produkter och tjänster
• Bygga varumärke och image
• Driva försäljning

Parametrar att tänka på vid produktion av material:

Detaljer och textmängd - exponeringstiden är lång så många detaljer och mycket text fungerar.
I vår kanal finns stora möjligheter för dig om vill berätta mycket! Koppla ihop budskapet
med din hemsidan och led resenären dit. (Gratis internet finns på alla snabbtåg och X 40.)
En positiv ton i budskapet ger bättre effekt, vi vill att resenären skall orka titta på och ta in ditt budskap under hela resan.

Tydlig avsändare – avsändaren är så klart mycket viktig och loggan ska vara läsbar. Den optimala placeringen är på brickbordsdelalens övre kant.

Färg - tänk på att inte ha en för rörig färgsättning och inte en för dov färgsättning heller.

Anpassa dittt budskap till tågmiljö

Förstärk din kommunikation – använd gärna olika budskap/motiv på affischer/dekaler för att få en kampanj som är mer levande och för att hålla ihop hela kampanjen ombord.

Tänk på att varumärket SJ, eller dess verksamhet, inte får kopplas ihop med annonsörens budskap. SJs logotyp eller SJ i text eller i länkar får inte användas. SJ förbehåller sig rätten att granska och godkänna allt material innan tryck.

Här nedan kan ni se några exempel på lyckosamma kreativa genomföranden

Material att tänka på vid produktion

Välkommen att bidra med en användbar stund ombord!

Ladda ner Guideline för annonsering som PDF